Emotionele incontinentie

De derde week van januari is de meest depressive week voor mensen op het noordelijk halfrond. Het is koud, daglicht is schaars, Kerstmis is nog maar een herinnering, je bent meer ziek dan gezond en je goede voornemens zijn alweer voor het zoveelste jaar achter elkaar in de prullenbak beland.

Dat het begin van het jaar voor veel mensen moeilijk is, verklaart echter niet waarom anno 2017 depressie zo populair is, want – ja – het is een trend. Het zal u niet verbazen dat ook dit moderne thema met propaganda te maken heeft, met gewenning. Na het accepteren van roken en obesitas is de nieuwste trend zielig zijn en wordt er hard aan gewerkt om deze zwakte tot dé norm van de moderne wereld te verheffen. Dat doet de elite slim, want zielige mensen zijn vanzelfsprekend gemakkelijk te controleren en te manipuleren.

Alles is gewenning. Het constant hameren op een bepaald thema in de media en op sociale media maakt dat mensen dat thema normaal gaan vinden. Hot is daarom nu depressie. Het constante geklaag over hun zielige leventjes van veel mensen is als een virus zo aanstekelijk en er is niets zo geruststellend als je zieligheid delen met anderen. Dat zagen we bijvoorbeeld toen Hillary supporters troost bij elkaar zochten: zieligheid ten top. Trump supporters gaan na een nederlaag gewoon weer aan het werk. Zij gebruiken hun zakdoeken alleen om hun neus te ledigen.

De derde week van januari heeft ons al sinds jaar en dag nationaal dipje bezorgd, maar dat verklaart niet waarom we nu massaal in een blue monday zijn terecht gekomen. Welnu, dat komt omdat we depressie zijn gaan idealiseren en fetisjeren. We vinden het namelijk heerlijk om zielig te zijn en om auw te roepen bij elk zuchtje wind dat we als eenzame fietsers moeten trotseren. Daarom zegt nu ook iedereen ‘koud hè’ en als je daarin bevestigd wordt, heb je toch weer even dat gelukzalige momentje. Lekker toch, dat gevoel van zieligheidsherkenning?

Ergens onderweg of bij de eindstreep – als we die al halen – staat wel iemand om ons te knuffelen en om ons te bevestigen dat we niet alleen staat in je strijd tegen het zuchtje. Samen zuchten is lekker. Gedeelde smart is halve smart en daarom delen we ons zielige leventje of Facebook, want met halve smart zijn we best tevreden. Op ons geliefde Facebook krijgen we namelijk veel schouderklopjes en virtuele knuffels en daar komen we de donkere januarimaand best mee door, zij het met moeite. Gaandeweg beseffen we hoe groot onze zieligen- en knuffelclub is en ontwaren we zelfs een soort van geluk al is het niet het geluk dat we ooit voor ogen hadden. Maar Allah, we doen het er maar mee, want “we hebben verder niets te willen”. Toch?

Het is geen probleem om af en toe een dip te hebben, niets menselijks is ons immers vreemd. Ik schrijf hier niet over een moment van zwakte dat we allemaal wel eens hebben, maar over de constante stroom van zieligheid die we dagelijks via propaganda en zelfbevestiging over ons heen krijgen, dag in dag uit. Ik heb het over de ‘kracht’ die zieligheid anno 2017 is geworden. Het probleem is dat we van zieligheid iets positiefs gemaakt hebben. Het is zelfs zo positief dat het de norm is geworden en dat we de maatschappij inrichten volgens die norm: ons collectief, narcistisch persoonlijkheidssyndroom als basis voor onze samenleving. Mensen zonder enige mentale en fysieke ruggegraat zijn trendy geworden. Het probleem benoemen – ik ben zielig, ik heb hulp nodig – is niet het probleem, het probleem is dat er geen probleem meer is, want zieligheid is de norm. Dat is de agenda. Dat is het probleem.

Persoonlijkheid en karakter hadden vroeger te maken met de vaardigheid om om te kunnen gaan met negatieve zaken, zonder bij het geringste zuchtje wind in elkaar te storten. Maar wat we van onszelf gemaakt hebben, zijn pussy’s. Een zuchtje wind dat ontaard is in een groot zelfbeklag. De indoctrinatie die wordt toegepast op kinderen en onszelf – het hebben van een depressie is normaal – maakt dat we niet uit onze nationale depressie zullen geraken. Misschien is wel het grootste probleem dat als er écht reden is om te klagen wij totaal geen raad meer weten. En ga je niet mee in de collectieve orgastische mentale ineenstorting, dan word je geacht een probleem te hebben.

Koud hè? Hoezo?

By | 2017-01-10T09:05:42+00:00 januari 9th, 2017|Categories: Column|Tags: , , |0 Comments

About the Author:

Leave A Comment

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.